نخستین نقشه‌برداری آب‌وهوایی از نزدیک‌ترین کوتوله‌ قهوه‌ای به زمین !!!!

     

دانشمندان از «تلسکوپ بسیار بزرگ» رصدخانه جنوبی اروپا برای خلق نخستین نقشه آب و هوایی سطح نزدیک‌ترین کوتوله قهوه‌ای به زمین استفاده کردند.

             

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ایسنا ، تیمی بین‌المللی از دانشمندان فهرست مشخصه‌های سفید و تاریک WISE J104915.57-531906.1B را تهیه کردند که نام غیررسمی آن Luhman 16B است.

 

این جرم کیهانی که از لحاظ تکنیکی یک «ستاره ناکام» است، یکی از دو کوتوله‌ قهوه‌ای است که اخیرا کشف شده‌ و نزدیک‌ترین شیء در نوع خود به خورشید است.

 

کوتوله‌های قهوه‌ای گسست بین سیارات گازی غول‌پیکر مانند مشتری و زحل و همچنین ستارگان خنک کم‌نور را پر می‌کند. این کوتوله‌ها دارای جرم کافی برای پایه‌ریزی همجوشی هسته‌ای در هسته‌هایشان نیستند و فقط در طول‌موج‌های مادون‌قرمز نور می‌درخشند.

 

هم‌اکنون منجمان از قدرت «تلسکوپ بسیار بزرگ» نه تنها برای تصویربرداری از کوتوله‌ قهوه‌ای مزبور، بلکه از ویژگی‌های تاریک و روشن روی سطح آن استفاده کردند. آن‌ها همچنین از تکنیک‌های نوین برای تحلیل جو این کوتوله بهره بردند و دریافتند Luhman 16B توسط ابرهای تکه‌تکه‌ای از قطرات کوچک آهن مایع و دیگر مواد معدنی احاطه شده است.

 

این ابرها دارای ساختاری پیچیده هستند و دمای آن‌ها از هزار درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند؛ زمانی که کوتوله قهوه‌ای حول محور خود می‌چرخد، ابرهای تاریک و شفاف، ظاهر و ناپدید می‌شوند و شفافیت آن را تغییر می‌دهند. محققان موفق شدند از لایه‌ای از این ابرها نقشه‌برداری و آنچه را که در سطوح مختلف جو کوتوله قهوه‌ای رخ می‌دهد، بازسازی کنند.

 

ایان کراس‌فیلد از موسسه نجوم ماکس‌پلانک آلمان و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: مشاهدات پیشین نشان داده‌اند کوتوله‌های قهوه‌ای ممکن است دارای سطوح لکه‌دار باشند، اما هم‌اکنون ما می‌توانیم از آن‌ها نقشه‌برداری کنیم و به زودی قادر خواهیم بود شکل‌گیری الگوهای ابری آن را نظاره کرده و آسمان‌های ابری یا صاف Luhman 16B را پیش‌بینی کنیم.

 

این موفقیت می‌تواند به نقشه‌برداری آب‌و‌هوایی از سیارات موجود در سیستم‌های ستاره‌ای دوردست منجر شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 11 بهمن 1392برچسب:, | 13:49 | نویسنده : م.محمودي فر |